Overslaan naar inhoud

KMO-portefeuille

Bij Kaemova zijn we trots om erkend te zijn als KMO-portefeuille dienstverlener. Dit betekent dat je als KMO gebruik kunt maken van subsidies voor onze adviesdiensten. De KMO-portefeuille is een subsidiemaatregel van de Vlaamse Overheid die kleine en middelgrote ondernemingen ondersteunt bij hun groei en ontwikkeling.

Registratienummer: DV.A253098


Contact

Bedrijfsstrategie & Digitalisering voerden in 2024 de lijst aan als populairste subsidiethema’s via de Kmo-portefeuille.

Meer info...

In dit gedeelte vind je een meer informatie over de KMO-portefeuille. Voor de uitgebreide versie kijk je best even op www.kmo-portefeuille.be (*)

Wat is de KMO-portefeuille?

De kmo-portefeuille is een subsidiemaatregel van de Vlaamse overheid waardoor je als ondernemer (KMO) financiële steun kunt krijgen voor de aankoop van diensten die de kwaliteit van je onderneming verbeteren.

Subsidiebedragen

Kaemova geeft Advies aan kleine ondernemingen (KMO's met minder dan 50 medewerkers (FTE) en waarvan de jaaromzet en/of balanstotaal niet hoger is dan €10 miljoen).

Een kleine onderneming die investeert in het advies van Kaemova kan 30% steun genieten via de kmo-portefeuille. Je ontvangt maximaal € 7.500 steun per jaar.


Aanvraagprocedure

De KMO-portefeuille kan je online aanvragen via de website van het e-loketondernemers

De beschikbare gebruikershandleiding helpt je stap voor stap bij de aanvraag.

De aanvraag voor de KMO-portefeuille moet binnen de 14 kalenderdagen na de start van de prestaties gebeuren.

Wat houdt het Advies in?

Onder de noemer "advies" wordt verstaan een schriftelijke raadgeving of aanbevelingen die bedoeld zijn om de werking van je onderneming te verbeteren, m.a.w. deze 2 vormen:

  1. Schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit een analyse van de probleemstelling, een eigenlijk advies, een implementatieplan en de begeleiding bij de implementatie.
  2. Schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit het identificeren, in kaart brengen en onderzoeken van opportuniteiten en oplossingen met betrekking tot het bedrijfsfunctioneren van de onderneming.


Bedrijfsstrategie & Digitalisering

Bij Kaemova kan je een Adviestraject volgen in het kader van de thema's Bedrijfsstrategie en Digitalisering


(*)Voor wie is de KMO-portefeuille?

De KMO-portefeuille kan aangevraagd worden door elke onderneming die voldoet aan deze voorwaarden: 

Lees verder op: www.kmo-portefeuille.be (*)


Jouw kmo-portefeuille aanvragen

1

Offerte

Vraag jouw offerte op voor een Adviestraject met of zonder roadmap.

2

Controle

Controleer of je in aanmerking komt voor de financiële steun via kmo-portefeuille.

3

Online aanvraag

Vraag jouw steun online aan via het e-loket en met behulp van de beschikbare gebruikershandleiding.

4

Betalen

Betaal jouw aandeel en de dienstverlener volgens de instructies in de online aanvraag.

Prijzen

Voor een Adviesrapport met of zonder roadmap, gelden onderstaande tarieven (excl. btw).


Indien je ervoor in aanmerking komt, kan je 30% financiële steun ontvangen via kmo-portefeuille.


De prijzen voor de Roadmap zijn altijd incl. Adviesrapport.


Laat je inspireren...

Welke activiteiten kunnen gesubsidieerd worden?

Het bepalen van een bedrijfsstrategie (incl. digitale visie), met concrete "meetbare" doelstellingen voor de komende jaren.

De structuur van de onderneming "uitdagen" op vlak van Leiderschap, Stakeholders, Besluitvorming, Rollen & Verantwoordelijkheden. ​

Onderzoeken in welke mate de huidige strategie en structuur toelaten om verdere digitale stappen te nemen, incl. mogelijke risico's.

Identificeren van behoeften, risico's, pijn- & verbeterpunten in de algemene bedrijfsvoering en bij de systemen die deze ondersteunen.

Onderzoeken welke bedrijfsprocessen nood hebben aan optimalisatie, of digitalisering, én welke processen aan vernieuwing toe zijn. 

Auditeren van huidige systemen op toekomstbestendigheid &  Onderzoek naar digitale hulpmiddelen (software, applicaties, A.I. etc).

Uitschrijven van een stappenplan en begeleiding bij de implementatie van acties die voortvloeien uit de besluitvorming.

Onderzoek naar opportuniteiten/digitale hulpmiddelen om de klantbeleving of klantervaring te vergroten (Customer Facing).

Onderzoek naar opportuniteiten/digitale hulpmiddelen om de bedrijfsactiviteiten te verbeteren/vernieuwen.